top of page

W przypadkach gdy wyważenie dynamiczne na wyważarce stacjonarnej nic nie zmienia – powodem takiego stanu może być suma niewyważeń tarczy hamulcowej, piasty koła i innych elementów obrotowych zawieszenia.
Za pomocą doważania likwiduje się niewyważenie pionowe statyczne.
Doważanie jest czynnością zamykającą temat wyważania. W tym momencie znikają wszelkie drgania spowodowane niewyważeniem wszelkiego rodzaju. Należy pamiętać, że doważanie jest czynnością uzupełniającą klasyczne wyważenie..

 

Drgania na kierownicy nie muszą występować przy każdej prędkości, mogą się pojawiać tylko w pewnym zakresie prędkości. Zdarza się, że ponowne WYWAŻANIE nie przynosi żadnej poprawy, gdyż koło założone na wyważarkę stacjonarną jest prawidłowo wyważone. Powodem takiego stanu może być sposób mocowania koła na samochodzie. Aby zniwelować te wszystkie błędy trzeba doważyć koło przykręcone już w samochodzie. W ten sposób usuwa się także niewyważenie tarczy hamulcowej i piasty koła.
 

Doważanie ma swoich zwolenników jak i przeciwników. Pierwsi mówią, że tylko doważenie koła zapewnia im właściwy komfort jazdy, natomiast drudzy twierdzą, że jest to zbędna czynność . W jadącym samochodzie oprócz koła wirują jeszcze tarcza hamulcowa, piasta i kołpak. Jeśli niewyważenie tych elementów się zsumuje, to powstaje duża masa, która rośnie wraz ze wzrostem prędkości jazdy. Im większa prędkość tym niewyważenie większe. Jeśli np. nastąpi przesunięcie osi obrotu o 0,1 mm spowoduje to niewyważenie około 10 gramów, a przy prędkości powyżej 100 km/h urasta ono już do kilku kilogramów!!!. A to oprócz pogorszenia komfortu jazdy powoduje także zmniejszenie bezpieczeństwa jazdy, gdyż spada przyczepność kół. Ponadto cierpi na tym także podwozie, następuje szybsze zużycie opon, łożysk i zawieszenia.

Nie każdy serwis opon jest przystosowany do wykonania operacji. Upewnij się że zlecasz usługę specjalistom!

DOWAŻANIE NA AUCIE

dowazanie.jpg
bottom of page