top of page

Stan zawieszenia naszego samochodu ma decydujący wpływ na utrzymanie toru jazdy oraz skuteczność hamowania. 
O niesprawności elementów układu zawieszenia tj. wahaczy, amortyzatorów, sprężyn, resorów, licznych połączeń metalowo-gumowych informują kierowcę stuki i niestabilny tor jazdy, wynoszenie na zakrętach. Niesprawne elementy zawieszenia w znacznym stopniu ograniczają bezpieczeństwo eksploatacji auta.
Mechanika pojazdowa firmy CNF dokonuje kompleksowego sprawdzenia, obsługi i wymiany elementów zawieszenia


 

Amortyzatory w samochodzie spełniają bardzo ważną funkcję. Mają za zadanie utrzymanie ciągłego kontaktu koła z podłożem oraz zapobiegają nadmiernemu kołysaniu się samochodu w trakcie jazdy w szczególności na zakrętach, podczas gwałtownej zmiany kierunku jazdy oraz przy hamowaniu. Bardzo ważnym zadaniem amortyzatorów jest również zapewnienie komfortu jazdy podróżującym. Niestety te zadania o których wspomnieliśmy wymagają od amortyzatorów dwóch przeciwstawnych cech. Dobrą przyczepność kół oraz stabilność na zakrętach dają nam amortyzatory twarde, natomiast komfort i wygodę amortyzatory miękkie. Z tego powodu producenci amortyzatorów w seryjnie produkowanych samochodach instalują amortyzatory o charakterystyce mieszanej.

Dla bardziej wymagających użytkowników (mam tu głównie na myśli właścicieli samochodów sportowych) niezbędne jest zamontowanie amortyzatorów do jazdy sportowej.

Należy pamiętać że zużyty amortyzator to podwyższone ryzyko wypadku . Zużyte amortyzatory drastycznie obniżają utrzymanie stałego kontaktu kół z nawierzchnią i powodują chwilowe odrywanie się kół od jezdni. W wyniku tego zjawiska droga hamowania wydłuża się do 30 %. Samochód zaczyna się również kołysać w trakcie jazdy i bardzo łatwo może wpaść w poślizg szczególnie przy nie korzystnych warunkach drogowych takich jak deszcz, nierówności itp.


Nadmiernie zużyte amortyzatory mają również nie korzystny wpływ na nasze zawieszenie i w wyniku nadmiernych drgań powodują przyśpieszone zużycie pozostałych podzespołów zawieszenia (końcówki drążków, sworznie wahaczy, łączniki stabilizatorów itp.) oraz powodują ząbkowanie opon. Niestety użytkując na co dzień nasz samochód na ogół nie odczuwamy pogarszającego się stanu naszych amortyzatorów ponieważ przyzwyczajamy się do sposobu w jaki porusza się nasz samochód. Bardzo ważne jest żeby okresowo co 20 – 30 tysięcy kilometrów kontrolować zużycie amortyzatorów na stacji diagnostycznej. Jeżeli amortyzator ma zużycie powyżej 30 % lub różnica w sprawności amortyzatorów na jednej osi przekracza 15% należy niezwłocznie wymienić amortyzatory na danej osi. Najprostszym domowym sposobem sprawdzenia amortyzatorów to skontrolowanie czy nie ma widocznych wycieków z ich wnętrza. Trwałość amortyzatorów uzależniona jest w dużej mierze od producenta, dróg po jakich się poruszamy oraz stanu technicznego pozostałych elementów zawieszenia.


Sprężyny samochodowe Zarówno w konstrukcji konwencjonalnej zawieszenia (z dwoma wahaczami ), jak też w konstrukcji kolumnowej typu McPherson stosuje się różnego typu sprężyny śrubowe, naciskowe (walcowe, stożkowe, baryłkowe, itp.). Do zamontowania w kolumnach McPherson przewidziano sprężyny śrubowe naciskowe. Jednak nie wszystkie rodzaje sprężyn interesują producentów samochodów osobowych. Na możliwość zastosowania poszczególnego rodzaju sprężyn składa się wiele czynników.

ZAWIESZENIE

cnf-48.jpg
bottom of page