top of page

Układ hamulcowy pojazdu to wszystkie elementy mające na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu (a także utrzymanie go w miejscu np. na pochyłości). Hamulce w pojeździe samochodowym są najważniejszym, wpływającym bezpośrednio na bezpieczeństwo elementem.
Dlatego dbałość o stan całego układu hamulcowego jest bezwzględnie konieczny.
W firmie CNF dokonamy przeglądu, konserwacji a także naprawy hamulców w Państwa samochodach.


 

Samochód zgodnie z przepisami musi być wyposażony w dwa układy hamulcowe:


- podstawowy (roboczy) – uruchamiany nogą poprzez naciśnięcie pedału hamulca.
Hamowanie odbywa się tylko w czasie gdy hamulec jest naciskany (układ monostabilny)


- dodatkowy (awaryjny; potocznie: ręczny) – hamulec ten służy głównie jako
hamulec postojowy w celu zabezpieczenia pojazdu przed zjechaniem z miejsca postoju.
W razie awarii hamulca podstawowego ma on za zadanie awaryjne wyhamowanie pojazdu.
Hamulec awaryjny jest aktywowany, w zależności od rozwiązania, ręką lub nogą.
Działa on od momentu włączenia aż do momentu jego wyłączenia (układ bistabilny).



Podstawowy układ hamulcowy w samochodzie osobowym najczęściej działa na zasadzie prasy hydraulicznej. Kierowca naciskając pedał hamulca tłoczy płyn nieściśliwy w układzie hydraulicznym do tłoków znajdujących się w cylindrach hamulców kół.
Tłoki w hamulcach kół przednich mają większą powierzchnię niż tłoki w tylnych hamulcach.
Dzięki temu siła hamowania kół przednich jest większa niż tylnych.
Największą zaletą hydraulicznego układu hamulcowego jest to, że siła hamowania jest rozkładana równo na koło prawe i lewe tzn. koła każdej osi są hamowane z taką samą siłą (czego nie zapewniały stosowane wcześniej układy cięgien).
Hamulec hydrauliczny jest najczęściej wspomagany układem wspomagania zasilanym podciśnieniem z układu dolotowego silnika. W przypadku zatrzymania się silnika wspomaganie przestaje działać. Przy niedziałającym wspomaganiu w samochodzie osobowym kierowca najczęściej nadal jest w stanie hamować hamulcem podstawowym. Wymaga to większej siły ale jest możliwe.


W laboratoriach opracowuje się systemy hamulcowe oparte na siłownikach elektrycznych wsparte układami elektronicznymi.


W układzie hydraulicznym stosuje się zwykle dwa obwody hamulcowe.
W razie awarii jednego z nich (np. wskutek przerwania przewodu hamulcowego) drugi ma umożliwić awaryjne wyhamowanie pojazdu.
Najczęściej jeden obwód hamuje kołem przednim prawym i tylnym lewym a drugi pozostałymi dwoma kołami.


Często w prostych układach (bez ABS czy systemów kontroli trakcji) stosuje się korektor siły hamowania zmniejszający siłę hamowania kół tylnych gdy nacisk na koła tylne jest mniejszy.


Jednym z elementów układu hamowania jest pompa hamulcowa. Ma ona dwie sekcje (dwa tłoki w dwóch oddzielnych cylindrach) dla dwóch obwodów hamowania.
Na pompie hamulcowej umieszczony jest zbiornik z płynem hamulcowym.
W trakcie hamowania klocki hamulcowe ścierają się. Im bardziej klocki są zużyte tym bardziej są wysunięte tłoki w zaciskach hamulcowych.
To z kolei powoduje zwiększenie pojemności układu hamulcowego i spadek poziomu płynu w zbiorniczku z płynem hamulcowym. Jest to zjawisko prawidłowe. Poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku spada w miarę zużywania się klocków. Na podstawie poziomu płynu można szacować stan klocków, pod warunkiem, że płyn nie był uzupełniany. W nowych samochodach w zbiorniczku hamulcowym stosuje się czujnik poziomu cieczy. Czujnik ten uruchamia lampkę ostrzegawczą. Jeśli lampka zapali się w czasie jazdy, ale od czasu do czasu gaśnie to najprawdopodobniej klocki są mocno zużyte i trzeba je wymienić. Druga możliwością jest uszkodzony przewód hamulcowy. Wtedy pozostaje hamowanie jednym obwodem i zatrzymanie pojazdu w bezpiecznym miejscu. Trzeba pamiętać, że lampka sygnalizująca niski poziom płynu jest często uruchamiana także, przez zaciągnięcie hamulca awaryjnego.


Czasem stosuje się w klockach specjalną warstwę okładziny, która wydaje głośny pisk. Warstwa ta jest umieszczona w ostatniej części okładziny. Daje to efekt taki, że zużyte klocki piszczą zanim uszkodzeniu ulegną tarcze. Ostatnim sygnałem, że trzeba wymienić klocki jest hałas wydawany przez metalowe elementy całkowicie zużytych klocków trących o tarczę.

cnf-70.jpg

Pisk lub wibracje na kierownicy przy hamowaniu? Problem może leżeć w układzie hamulcowym pojazdu! SPRAWDŹ JAK NAJSZYBCIEJ!

Niesprawność układu hamulcowego ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Zużyte lub uszkodzone klocki hamulcowe czy tarcze sprawiają że pojazd nie ma prawidłowej siły hamowania.
Przy próbie zatrzymania auta możemy również stracić nad nim kontrole
!

UMÓW SIĘ

HAMULCE

bottom of page