Czynność optymalizacji kół ma na celu ułożenie opony na feldze w taki sposób aby zminimalizować jej bicie i zarazem ilość założonych ciężarków. W przypadku kół samochodowych rozróżniamy następujące rodzaje optymalizacji:
OPTYMALIZACJA DYNAMICZNA – wykonywana jest gdy badanie koła na wyważarce wykazało zbyt dużą niedowagę. Aby nie nabijać tak dużych ciężarków obracamy oponę na obręczy tak, by siły powstające w wyniku nie wyważenia felgi i opony równoważyły się.
OPTYMALIZACJA SPOKOJNEGO BIEGU – pozwala usunąć wibracje koła, wynikające z wady kształtu i nierównomiernej sprężystości opony. Dzięki temu można zminimalizować bicie opony względem felgi.
Optymalizację kół stosuje się jako czynność wstępną przed wyważeniem za pomocą ciężarków.
Drgania na kierownicy lub też karoserii auta są najczęściej oznaką problemu z kołami pojazdu. Nie należy bagatelizować objawów!
Pomijając aspekty mechaniczne - które najrzadziej przyczyniają się do problematycznego stanu kół,
możemy wyróżnić 3 najczęstsze przyczyny wibracji i drgań.
Jest to: skrzywienie felgi, złe wyważenie kół lub złe osadzenie opony względem felgi (tzw. bicia opony).
W ostatnim przypadku stosuję się optymalizację by zniwelować drgania przenoszone przez zawieszenia.
Utrata komfortu z jazdy oraz szybsze zużycie opon i zawieszenia to jedne z konsekwencji, które mogą być spowodowane zlekceważeniem problemu.