Czynność optymalizacji kół ma na celu ułożenie opony na feldze w taki sposób aby zminimalizować jej bicie i zarazem ilość założonych ciężarków. W przypadku kół samochodowych rozróżniamy następujące rodzaje optymalizacji:
 

OPTYMALIZACJA DYNAMICZNA – wykonywana jest gdy badanie koła na wyważarce wykazało zbyt dużą niedowagę. Aby nie nabijać tak dużych ciężarków obracamy oponę na obręczy tak, by siły powstające w wyniku nie wyważenia felgi i opony równoważyły się.


OPTYMALIZACJA SPOKOJNEGO BIEGU – pozwala usunąć wibracje koła, wynikające z wady kształtu i nierównomiernej sprężystości opony. Dzięki temu można zminimalizować bicie opony względem felgi.


Optymalizację kół stosuje się jako czynność wstępną przed wyważeniem za pomocą ciężarków.

cnf-19.jpg

Drgania na kierownicy lub też karoserii auta są najczęściej oznaką problemu z kołami pojazdu. Nie należy bagatelizować objawów!
 

Pomijając aspekty mechaniczne - które najrzadziej przyczyniają się do problematycznego stanu kół,
możemy wyróżnić 3 najczęstsze przyczyny wibracji i drgań.
Jest to: skrzywienie felgi, złe wyważenie kół lub złe osadzenie opony względem felgi (tzw. bicia opony).
W ostatnim przypadku stosuję się optymalizację by zniwelować drgania przenoszone przez zawieszenia.

Utrata komfortu z jazdy oraz szybsze zużycie opon i zawieszenia to jedne z konsekwencji, które mogą być spowodowane zlekceważeniem problemu.

UMÓW SIĘ

OPTYMALIZACJA